SOFIA HÄRDIG (SE) live w/ Guests: HANNA & KERTTU | Mittwoch 10.12.14 | Kaffee Burger


Zwischen Experimental Indie und dunkler Electronica: „Sweden’s best-kept secret“ live im Kaffee Burger.


Live:
SOFIA HÄRDIG (SE)
w/ Guests:
HANNA & KERTTU

anschl. Party „Electrolicious“
(Elektro, Indietronics, Hip Hop)

Mittwoch 10.12.2014
21:00 Uhr
Abendkasse 6 Euro (inkl. Party)

Kaffee Burger
(Berlin-Mitte, Torstraße 60, U-Bhf. Rosa-Luxemburg-Platz)

SOFIA HÄRDIG



SOFIA HÄRDIG kommt aus Schweden und galt lange als „Sweden’s best-kept secret“, aber sie macht keine liebliche Popmusik. Ihre Musik ist alles andere als gefällig, sondern düster und experimentell. Das Album „The Norm of The Locked Room“ entstand über einen Zeitraum von zwei Jahren in Malmö, Stockholm und Berlin. Zeitweise erinnern die Songs an Krautrock oder einmal ganz kurz an Anne Clark. Sofia Härdig über ihre musikalischen Einflüsse: “I am a big Suicide fan.. and in general I like a lot of music from the past.. Einstürzende Neubauten, Birthday Party, The Ex, This Heat, Faust, Can, Nick Cave…”

Ihre Karriere begann, als sie im Frühling 2003 nach New York zog und mit ihrer Band Sofia Härdig and The Needles an legendären Orten wie CBGB’s, The Kitchen und Arlene’s Grocery spielte. In der Folgezeit spielte sie in mehreren erfolgreichen Projekten, u.a. 303, Trio Switzerland und The Happiest Girl In The World. Sie wurde als Electronica Queen bejubelt und zum Aushängeschild für die experimentelle Musikszene. Sie arbeitete mit Musikern von The Hellacopters (swe), Bob Hund (swe), Free Kitten (us), Bordoms (jap), OOIOO (jap) and The Sunburned Hand Of The Man (US).

Nach ihrer rockigen Phase mit The Needles begann Sofia, allein mit Synthesizern, Electronics und Geräuschen zu experimentieren. 2006 veröffentlichte sie das starke Solo Album „The Need To Destroy“, bestehend aus Electronica, Dance Beats, fragmentierten Gitarren und bedrohlichen Industrial Sounds. Die Reaktionen auf das Album waren brillant und Sofia bekam Airplay in Schweden und in den USA. Sie erhielt verschiedene Stipendien und pendelt zwischen Malmö, Stockkolm und Berlin. Neben ihrer eigenen Musik macht sie Musik für Tanz-Performances, Filme und Kunstprojekte.



Für ihr fünftes Album “THE NORM OF THE LOCKED ROOM” loopt und schneidet sie traditionelle Instrumente so, wie sie vorher Elektronik benutzt hat. Sophia Härdig über den Arbeitsprozess: “I worked very intensive on my own, in my locked room. Recording and playing all instruments. Then I brought in some fellow musicians that improvised over my recordings. I used this material for cutting the recordings into small loops, Building new loops and creating it like I giant puzzle. Aka breaking the recordings apart to minimal bits and rebuilding them, again.”

Sie trennt die einzelnen Spuren voneinander, um sie in monatelanger Kleinarbeit wieder in einem neuen Kontext zusammenzusetzen. Der Sound klingt düster und hypnotisch. Sie mixt und produziert, spielt Gitarre, Bass, Keyboard, Percussion, Schlagzeug und benutzt sogar ihre Stimme wie ein Instrument. Das Album featuret Musiker wie John Essing (bob hund), Per Svensson (Freddie Wadling) und James Welburn.

Sofia selbst sagt über ihre Musik: „For me it’s beautiful with that which is not perfect, in the dilapidated, broken and in the mistakes I see beauty.“

www.sofiahardig.net
https://soundcloud.com/sofia-hardig

„One of this years most exciting releases“
Mattias Grenholm CITY

”One could try to make associations to orther artists, but let this stand as a product of Sofia Härdig. This is so perfect!” (4 stars)
Westzeit (DE)

„THE NORM OF THE LOCKED ROOM“ is from the beginning to end an excellent contemporary, and what more:: timeless edgy rock album! ..The boring days are yesterday!“
Nordische Musik

„Sofia Hardig doing exciting things … beneath the surface bubbles Sonic Youth .. combine the blue-bottomed vocal rock temperament”
Johanna Pålsson DN (SE)

”Intimate meets here open-hearted, Great sounding, euphonius on noise, intoxicating beauty on raw disturbing. ..the combination of sounds and rhythms, their unifying element is the slightly rough, haunting voice of Härdig. The relation of free use of sound material and soulful vocals remind the music of Sofia Härdig the works of Annette Peacock, , their albums had from the start, something timeless, yes, time-independent, Possibly, is Härdig now the unique way the Peacock had proceeded?“
Michel Freerix Jazzdimension (DE)

„I am prepared to join in the chorus of praise. The album is both good, evocative and challenging … The meeting between pitch dark melodies, soaring harmonies and emotional vocals makes The Norm of the Locked Room heartbreaking, in a both poignant and fulfilling way. This bodes well for the future and I will not hesitate to proclaim Sofia Härdig to one of the year’s most interesting, Swedish artists. Anyone with the slightest interest in Swedish alternative music should definitely check out this album!“
Johan Arenbo ZERO

„The Swede Sofia Härdig has succeded with her new album The Norm Of The Locked Room it’s downright delicious. It resembles one of the archaic ancient powerfull goddess that lure the ear canals with electrified energy… This Singer-Songwriter blows around a powerfull aura of secrets that can equal butterflies flutters.. The resaults are as spellbinding as disturbubing.. Those who are looking for something exiting and different can’t be served by anyone better then Sofia Härdig“
Lie in The Sound (DE)

”The fifth studio album of Sofia Härdig is definitely a bold one: electronic with cold surfaces and looming psychedelic guitar samples … post-apocalyptic soundscapes. . where not even spacepopsynths seems familiar, an overall picture of fatalistic rise.”
Kulturnews (de)

HANNA & KERTTU



It is not easy to describe what HANNA & KERTTU is like or where they came from. Musically, born somewhere between Finland and Norway, located in Berlin, at home in a world of colours. It might be two little kids in a dark scary forest, getting lost and playing soothing music in order to find the way out. Or some grown ups watching the fairytale in our reality…

When the project started the female members decided to call it Hanna & Kerttu. The finnish name is based on the Grimm brothers‘ fairy tale Hansel and Gretel and means Hanna & Gretel. Though the cast changed, the name remained. Their first EP was recorded at Kaikustudios Berlin, produced by Jonas Verwijnen (LCMDF/DENA/Whitest Boy Alive…) and released in 2012.

www.hanna-kerttu.com
www.facebook.com/pages/Hanna-Kerttu/141649495886587
https://soundcloud.com/hanna-kerttu

www.kaffeeburger.de
www.facebook.com/berlin.popmonitor

Fotos © Sofia Härdig
Autor: [EMAIL=info@popmonitor.de?Subject=Kontakt von der Website]popmonitor.berlin[/EMAIL]

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